Eén van de gouden tips waar je enorm veel mee kan besparen is ‘koop minder’. Easy toch?
Zo gemakkelijk als het uitspreekt, zo moeilijk is het ook om deze tip effectief uit te voeren.
Dagelijks krijgen we tientallen meldingen en prikkels die ons willen verleiden tot een aankoop.
We proberen het dan te negeren, maar moeten vaak onze wilskracht aanspreken om niet naar de (virtuele) winkel te lopen.
Maar wist je dat we maar een beperkte hoeveelheid wilskracht hebben? En op = op...
En dat gaan we toch shoppen...
Veel gemakkelijker en efficiënter zou dus zijn om deze prikkels en aanzet-tot-koop te vermijden zodat we onze wilskracht voor andere dingen kunnen gebruiken.
Met deze drie acties kom je al een heel eind!
1. Schrijf je uit voor nieuwsbrieven
Heb je er al eens op gelet hoeveel nieuwsbrieven met reclame je dagelijks ontvangt?
Open je mailbox eens en tel de reclame-mails van de laatste week.
Zo veel keer moet jij je wilskracht aanspreken om niet door te klikken naar de website, een folder te openen, er dus niet op in te gaan.
Ikzelf heb mijn mailbox zo ingesteld dat de reclame-mails in een apart tabblad komen, zodat deze niet tussen mijn belangrijke mails komen en ik ze dus ook niet altijd zie.
Dit levert me enerzijds tijdswinst op (want select all & delete) en anderzijds zorgt het er ook voor dat ik niet steeds weer reclame voor ‘onweerstaanbare’, ‘onmisbare’ en ‘uitzonderlijke kortingen’ door mijn strot geduwd krijg.
Stel je inbox zo in dat reclame mails apart worden geklasseerd.
Efficiënter is natuurlijk om je uit te schrijven voor mails die je niet langer wil ontvangen of door wilt laten verleiden (heel sterk dat je deze keuze maakt!)
Maak er dus zo snel mogelijk een kwartiertje vrij voor om je af te melden van deze mails ipv ze telkens weer te verwijderen. Onderaan de mail moet er in principe een link staan om je uit te schrijven, af te melden of te ‘unsubscriben’.
2. Plak een nee-nee sticker op je brievenbus
Reclamefolders in de bus, er was een tijd dat ik er naar uit keek.
Het heeft wel iets, het is waarschijnlijk een soort van window shoppen. Kijken, kijken maar niet kopen.
Bij het laatste gaat het vaak mis, het niet kopen wordt kopen.
Je ziet producten in de aanbieding, voor belachelijk hoge kortingen of acties als 2+1 gratis. Aangezien het product niet slecht wordt, altijd wel van pas komt en geen brood eet, denk je dat het verstandig is om naar de winkel te lopen en een voorraad in te slaan.
En passant, of gelijk wij zeggen swenst da we der toch zijn, pakken we ook nog een paar andere dingen mee, waar we thuis nog geen benul van hadden, maar die we eens in de winkel ‘dringend’ nodig hebben.
En dát is exact de bedoeling van de reclamefolders: ons naar de winkel lokken en behalve het ene product in de aanbieding, nog agau wat andere dingen meepakken.
Maak kom af met deze vorm van verleiding en vraag een nee-nee sticker in je gemeentehuis, zodat reclamefolders jou niet langer tot aankopen doen overgaan.
Als je echt iets nodig hebt, kom je er zelf ook wel op, daarvoor heb je de hulp van een foldertje niet nodig ;-)
verkrijgbaar in je gemeentehuis
3. Let op met kortingsbons
Ja, ik weet het, met kortingsbons en -acties kan je heel wat geld besparen, dat bewijzen programma’s als Extreme couponing. Ook facebookgroepen waarin leden elkaar op promoties wijzen of zelfs bons ruilen, zijn populair.
Toch denk ik dat er bij deze manier van besparen heel wat valkuilen zijn.
Extreme couponing = extreem veel kortingsbons gebruiken
zodat je nog een fractie van de oorspronkelijke prijs betaalt.
- Allereerst, er kruipt enorm veel tijd in het verzamelen van de bons, het klasseren (jawel, hoe denk je anders bij te houden welke bons je hebt?) en het uitzoeken van de juiste combinaties.
- Je koopt vaak grotere hoeveelheden van de promo’s en hebt dus ook een hele grote voorraadkast nodig.
- Niks mis met voorraad, maar heb je nog overzicht? Weet je wel wat je allemaal nog voorradig hebt en wat je dus eigenlijk niet direct moet aankopen? Of heb je omwille van de hoge korting zes flessen shampoo gekocht en zet je deze bij thuiskomst netjes naast die andere acht?
- Je bent verblind door de euro's die je niet moet betalen. Koop je normaal het huismerk maar laat je je overhalen om toch een A-merk te kopen omdat je een kortingsbon hebt? Reken dan eerst uit hoeveel geld je effectief bespaart.
Conclusie
Het komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer, zowel de nieuwsbrieven in de mailbox, de reclame-folders als de kortingsbons doen het: je verleiden tot aankopen die je normaal gezien niet zou doen.
Het goeie nieuws is dan ook, als je dit doorhebt, skip je wel heel veel verleidingen en kan je je wilskracht voor iets anders gebruiken!
Dit artikel delen?
Reactie plaatsen
Reacties